Uzlah

Bismillah..

Uzlah itu perlu biarpun seketika, untuk baikpulih iman.

Uzlah ertinya mengasingkan diri. Mengasingkan diri dari sesuatu keburukan dan menghindari hal-hal yang sia-sia.

Ibnu Taimiyah berkata, “Seseorang harus beruzlah untuk beribadah, berzikir, membaca, mengintropeksi diri, berdoa dan beristigfar serta menjauhkan diri dari keburukan.”

Ibnu al-Jauziah juga berkata bahawa seseorang akan mendapatkan kemuliaan yang tidak diketahui oleh siapa pun kecuali Allah.

Dengan mengasingkan diri, hati akan tenang, dapat banyak pahala, selalu ingat Allah, rajin beramal dan jauh dari berbuat hal-hal yang tidak perlu dilakukan.

Beruzlah dapat menutup beberapa keburukan seperti cakap hal-hal yang tidak mendatangkan manfaat (lisan), buat sesuatu yang sia-sia (perbuatan) dan kesalahan berfikir .

Sebaik-baik beruzlah adalah beruzlah dengan kitab Allah. Banyak nasihat, perumpamaan, motivasi dan pujukan dari Allah dalam al-Quran. Pasti kita akan temui ketenangan padanya!

Beruzlah adalah menyendiri. Dalam kesendirian itu, kita dapat mengoreksi diri, memahami makna kehidupan dan liku-liku hidup.

Kata Ibnu Jauziah, "Dengan mengasingkan diri, seseorang berasa lega, mulia dan dihormati. Beruzlah dapat menjauhkan diri dari keburukan dan kesalahan, menjaga waktunya, menjaga usianya, menjauhkan diri dari orang-orang yang dengki, menjadikannya selalu memikirkan akhirat, menyiapkan dirinya bertemu Allah, mengurung diri dalam beramal taat, menggunakan fikirannya untuk sesuatu yang bermanfaat, mengeluarkan simpanan-simpanan hikmah dan untuk menemukan hukum yang berguna bagi manusia."

Ayuh kita sirami diri dengan air uzlah, sehingga tertumbuhnya batang keimanan yang sentiasa berbuah setiap saat dengan izin Allah.

Al-Humaidi,seorang ahli hadis berkata, "Bertemu manusia tidak ada manfaatnya selain memperbanyak pembicaraan yang tidak jelas. Maka, kurangilah pertemuan dengan manusia, kecuali untuk menuntut ilmu atau memperbaiki keadaan."

Konklusi : Jangan abaikan uzlah sebab tidak ada manusia yang dapat melihat dan mendengarmu kecuali Allah.

Baikpulih iman dengan segera. Jangan sampai ia merebak.

*Diambil dr blog seorg ukhti.

No comments: