*untitled*

Bismillah.

Okay, nampaknya saya akan melanjutkan pelajaran ke Kolej Matrikulasi Selangor sementara tunggu result rayuan upu. Sangat tak mencabar sebab still area kl selangor. Hantar jauh-jauh can aa ?!

Hope sangat rayuan diluluskan sebab takut nak belajar kat matrik. Hell you know ! kasar sangatla pulak. Tapi dilema nak minta apa rayuan tu. Dahla boleh pilih dua je. Kalau dulu boleh pilih lapan ! Beza tak beza lapan dengan dua tu. Nak amek medic sebab nak jadi doktor. Erk memangla orang amek medic sebab nak jadi doktor, takkan jadi lawyer pulak. Hahahahaha. Plus itu harapan umi baba atuk nenek yang nak anak sulung merangkap cucu sulung ni jadi doktor. Even aku ni takdelah hebat bio kan. Eh memang takhebat pun huhu, tapi memang minat ouh jadi doktor ni. Lagipun cam doktor n ckgu je job yang sesuai untuk perempuan. And job ni je yang macam boleh didik orang. Heee. Ye aku taw aku pun tak betul hmmm.

Tapi tapi....saya asyik teringat pesan ustaz ismadi ari tu. Yang dia cakap kalau bukan kita yang nak belajar agama siapa lagi. Math sains dah ramai dah. Emm memang betul pun apa ustaz cakap tu. Kan kan ? Aku pun macam berminat nak belaja syariah sume-sume ni. Nak harapkan ilmu yang dapat time kat smakl dlu, ceramah-ceramah segala bagai tu mana cukup. Plus dengan aku yang cengeng ni. Huuu. Lagipun aku pk kalau aku takbelaja medic jadi doct sume tu, adik-adik kan ada lagi. Adik gurl tu pun cam nak amek medic je nanti. Cousin-cousin pun ramai lagi kalau nenek atuk nak sangat cucu dye ada yang jadi doct. Belaja agama ni cam aku je. Sebab satu-satunya dalam keluarga yang sekolah agama and cenderung ke arah ni. Tapi taktahulah kot-kot ada yang Allah pilih belajar agama jugak kan nanti.

Bersimpul berselirat hati otak duk pk benda ni. Sungguh aku taktahu nak pilih ape. Memang kena istikharah camni. Hati pun cam dah redha sepenuhnya kena belaja kat matrik tu. Belajar kat mane-mane pun sama je, yang penting kte try untuk perform. Betul ? Dah takleh main-main cam dulu. Ni bukan alam persekolahan. Kalau main-main, fail pape subjek tak kena tendang. Huhu. Ada member tu takdapat matriks, form6 n upu. Haa baru kau tahu erti syukur bila ada orang nasib yang lagi rendah. Ehh awak tu. Tamau sedih-sedih putus asa ye. Masih ada jalan lain :).
Ya Allah, bantu aku pilih yang terbaik dalam setiap perkara. Permudahkan segalanya ya rabb.

"...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (Albaqarah : 216 )

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
"Di antara kebahagiaan anak Adam ialah solat istikharah dpd Allah dalam segala urusannya dan di antara kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Isitikharah dpd Allah dalam segala urusannya"

*Dalam perjalanan nak jadi doktor, bukan senang nak jadi 'ustazah'
**Seronok sangat tengok korang happy-happy cakap pasal tempat study. Semua bertebaran kat muka bumi pasni. Entah bila dapat kumpul ramai-ramai lagi. Jaga diri taw nanti. 
***All the best aai aqish eka maza interview mara tu ;) serious rindu korang ! huuuu. ehh yang lain pun :)
**** doakan rayuan itew diluluskan taw :D lebiuu :* k gedik puihhh !


Have faith in Allah !

No comments: